Hemma igen efter 5 långpass på 5 dagar…

Igår kväll kom jag tillbaka från min rullskidresa Det blev totalt 347 km mellan onsdag och söndag. Räknar man med 100km passet förra söndags så blev det 447 km på 8 dagar, allt med vanliga träningsrullskidor. Målet med resan var att komma ur komfortzonen och att på det sättet utvecklas genom att göra något nytt.

Dag 1 Kronoby-Härmä

Den första dagen blev också den tyngsta dagen. 95 km och hård motvind. Jag startade lite efter kl 13. Torra kläder, plånbok och telefon hade jag packat ner i en 3l ryggsäck. Turen började med lite strul. Efter 10 km lossnade bakhjulet. Som tur kunde hade pappa möjlighet att köra ut nya skidor direkt. Bra att det hände redan där och inte längre hemifrån. I Nykarleby blev det en mellanmålspaus och sen fortsatte jag mot Härmä via Jeppo. Det fanns ingen restaurang på vandrarhemmet så jag tog matpaus i Alahärmä ca 10 km innan målet.

Dag 2 Härmä – Vasa

Framme i Vasa

Det blev en tidig start för att hinna till Vasa innan det utlovade regnet. På vandrarhemmet fanns ingen frukost så det blev först en 3 km avstickare till Härmä spa för hotellfrukost. Därifrån var det 75 km till Vasa. Jag åkte först till Vörå och tog en kort paus för att fylla på vätskebältet. Sen åkte jag via Lillkyro till Vasa. Det kändes mycket bra. Vindstilla och ganska bra asfalt. Jag höll ca 18 km/h nästan hela tiden och pulsen var låg. Efter att ha kommit fram var jag mycket nöjd. Alla klassiska pass avklarade, dessutom hann jag fram innan regnet.

Dag 3 (Vasa-Umeå)

Dagen började med att Annika plockade upp mig. Sen tog vi båten över till Umeå. Jag kände mig trött efter de två första dagarna och hade lite ont i vänster armbåge. För att inte nöta upp armbågarna (som kan ta mycket länge att läka) tog jag en lättare dag. Totalt 45 km skate, Umeå-Sörfors-Umeå och sist runt stan. Det var ett bra val för armbågarna läkte under fredagen. Jag har bott 4 år i Umeå och åkt mycket rullskidor där så vägarna var bekanta. Riktigt roligt att komma tillbaka och se hur mycket som har hunnit förändras på bara tre år. Jag kände nästa inte igen mig på en del platser.

Dag 4. Umeå

Medvind över Strömpilenbron

Jag var trögstartad på morgon, seg i hela kroppen. Efter frukost bestämde jag mig för att skjuta upp starten till eftermiddagen. Jag sov ett par timmar extra, åt mycket mat och sen sov lite till. Det hjälpte för på eftermiddagen var jag som en ny person. Konstigt hur det kan svänga. Jag tog en 65 km runda. Ut till Sävar, sen till Täfteå. Därefter blev det en vända längs en slingrande strandväg ut till Kvarkenfisk innan jag åkte tillbaka till Umeå. Det var en mycket fin rutt. Speciellt vägen längs stranden i Täfteå. En bra dag!

Dag 5 Umeå och resa hem

Sista dagen blev det en tidig start för att hinna checka ut och sen hinna med båten tillbaka till Finland. Rutten inleddes längs cykelvägarna i Haga och Mariehem. Det får man vara på helspänn eftersom det många farliga korsningar, trottoarkanter att hoppa över och dessutom ganska kuperat. Sen blev det en runda till Holmsund, Lövön, Yttertavle, Innetavle och en bonusrunda runt stan. Total 65 km.

Vad har jag lärt mig?

100km passet i söndags satt säkert i koppen när jag startade resan. Det var säkert en av orsakerna till tröttheten i lördags. Långa pass på rullskidor sliter mycket mera än på cykel. 65-100km är långt och det är inte enkelt att hålla energinivån i flera dagar. I alla fall för mig. Om jag i framtiden vill göra en riktig förflyttningstur och övernatta på olika ställen varje natt behövs en service bil. 95 + 77 km ensam med en liten ryggsäck räckte gott och väl. Formen varierade mycket från dag till dag. Man vill inte ha en energidipp ensam långt från all hjälp. Det är svårt att orka äta så mycket som jag borde ha gjort, förbrukningen var 2000-3000 Kcal/pass. För att orka tror jag man borde ladda upp med energitillskott (Carboloader) mellan passen. Nu hade jag inte det med mig. Det rymdes inte i den lilla väskan. Flera liknande resor blir det säkert. Då böjar jag inte med den längsta etappen och energitillskott måste finnas med.